מה זה SEO ולמה אף אחד לא מספר לך את האמת עליו

הכותרת הזאת היא לא קליקבייט. אני באמת מתכוון לפתוח כאן את האמת על קידום אורגני ולספר לך מה זה SEO באמת, בדרך שאף משווק דיגיטלי יספר לך. הם לא יספרו לך את האמת בגלל שככל שתדע פחות, ככה הם יוכלו לחלוב אותך יותר. חוסר ההבנה והידע שלך זה הדבר הכי חשוב עבורם כדי לשמור על הפרנסה שלהם.

קצת עליי

אני יודע שההצהרה שלי יכולה להישמע מוזר, לכן אני אתחיל בסיפור רקע קטן על עצמי כדי שתבין מאיפה זה מגיע. אני נתנאל דבוסקין, משווק דיגיטלי, אשר בימים אלו מתמחה בעיקר בקידום אתרים אורגני. התחלתי את דרכי ככותב תוכן זוטר, מאוד זוטר. כתבתי פוסטים לעמודי פייסבוק ואינסטגרם עבור עסקים קטנים כמו סוכני ביטוח, עגלות קפה, חנות רהיטים וכדומה. במהלך העבודה הזאת התחלתי ללמוד, באופן עצמאי לגמרי, איך אמור להיראות מבנה של מודעה, פוסט, פרסומת ומאמר. למדתי למה בפתיחה צריך להיות משפט מפוצץ שימשוך את הקורא להמשיך לקרוא ולא לדלג ישר לתגובות, למה בהמשך צריך לרשום משהו שיפחיד או ירגש את הקורא, למה בהמשך אני אמור לספר בצורה עובדתית על המוצר, ומדוע רק במשפט האחרון להניע לפעולה: "אז למה אתה מחכה? קנה את המוצר הזה עכשיו!".

מה זה SEO

ככה התחלתי לכתוב מאמרים

אז אחרי שלמדתי את העקרונות הבסיסים של קופירייטינג, התחלתי לקבל משימות מורכבות יותר כמו כתיבת מאמרים שיווקיים וכתיבת תוכן לאתרי אינטרנט. בשלב הזה, המטרה העיקרית שלי הייתה לכתוב את המאמרים באופן כזה, שאחרי הקריאה, תרצו לקנות את המוצר או להזמין את השירות שהם אמורים למכור. אבל, אלה עדיין לא היו מאמרים לקידום אורגני או מאמרי SEO. לכן, הנחת היסוד הייתה שהקוראים של המאמרים שלי הם 2 קבוצות של אנשים:

הלקוח שהזמין את המאמר

לכן אני צריך להציג את המוצר שלו, העסק או השירות כזה באופן שזה ירים לו וייתן לו תחושת גאווה.

גולשים באינטרנט

הקבוצה השנייה של הקוראים הם אנשים שכבר מכירים את העסק או המוצר ונתקלו במקרה במאמר שלי כשחיפשו אותו באתר האינטרנט של הלקוח או בחיפוש בגוגל.

בשלב הזה עלתה בי המחשבה: "איך המאמר שלי מופיע בגוגל?". איך זה יכול להיות שרק לפני שבוע ישבתי מול מסמך וורד ריק במשך 20 דקות, יצאתי לדבר בטלפון עם אחותי הקטנה, חזרתי למסך, תקתקתי על המקלדת במשך 40 דקות נוספות ו-הופ! יש מאמר מוכן על ניקוי חלונות באוסמוזה הפוכה (באמת היה מאמר כזה). את המאמר שלחתי ללקוח שלי. הוא בעצם היה ה"מתווך" ביני לבין בעל העסק (בעל האתר). אותו "מתווך" אישר את המאמר, העלה אותו לאתר יחד עם 2-3 תמונות שקשורות לנושא, והיום, שבוע אחרי, אני כותב בגוגל "ניקוי חלונות באוסמוזה הפוכה" והנה המאמר מופיע בעמוד השלישי. כמו פרסומת או מודעה בעיתון, רק שפה זה קורה לגמרי בחינם, באופן טבעי (אורגני), וכל אחד יכול לעשות את זה. אפילו אני.

חוקי כתיבת מאמר SEO

ככל שכתבתי יותר מאמרים, האיכות שלהם, יחד עם קצב הכתיבה שלי – עלו. אבל, יחד איתם גם עלו הדרישות מצד הלקוחות. מעכשיו, במקום לקבל מהלקוח רק את נושא המאמר "עורך דין תעבורה בגבעתיים" הייתי מקבל נתונים ואלמנטים נוספים שצריכים להיכנס למאמר. זה הופיע באופן הבא:

"נושא המאמר + ביטוי מפתח: עורך דין תעבורה בגבעתיים

חזרה על ביטוי מפתח בתוך המאמר: כל 100 מילים (מאמר של 400 מילים = 4 פעמים, מאמר של 600 מילים = 6 פעמים)

ביטויי מפתח נוספים: עורך דין תעבורה מומלץ, עורך דין בגבעתיים"

אחרי שהייתי כותב את המאמר, שולח ללקוח והוא היה מעלה אותו לאתר של בעל העסק (אותו עורך דין תעבורה מגבעתיים), הייתי מחפש את נושא המאמר בגוגל (עורך דין תעבורה בגבעתיים) ומגלה שהוא הגיע לעמוד הראשון בגוגל. בשבילי זה הרגיש כאילו גילית שהסיסמה למחשבים של הפנטגון זה 1,2,3,4. זה אומר מבחינתי שאני יכול לכתוב מידע שימושי, לספר את האמת לגולשים באינטרנט, למכור להם דברים שהם לא צריכים, ובעצם, לשווק להם, בלי שהם מודעים לכך – לגמרי בחינם. כל מה שצריך לעשות הוא לשכנע אותם דרך הכתיבה שלי, לשלב עם זה כמה חוקי כתיבה שעוזרים למנוע החיפוש של גוגל להציג את זה.

מה זה SEO

מחקר ביטוי מפתח

SEO זה השם של אותם חוקים כביכול, לקידום אתרי אינטרנט בגוגל ובשאר מנועי החיפוש כמו Yahoo! והיום זה כולל גם פלטפורמות בינה מלאכותית כמו ChatGPT ו-Gemini. אם אתה רוצה לקדם את האתר שלך ולגרום לו להופיע בעמוד הראשון בגוגל, אתה רק צריך לדעת איזה ביטוי אנשים יחפשו ולכתוב טקסט טוב באותו נושא. לדוגמה: אם אתה בעל חנות למכירת טלפונים ברעננה, אתה צריך לכתוב מאמר בנושא שאנשים רבים מחפשים שיהיה קשור אלייך. ככל שהנושא יהיה מדויק יותר עבור מה שאנשים מחפשים בגוגל אל מול המחסור בנושא הזה באתרים אחרים, ככה יעלה הסיכוי שלך להופיע בגוגל. כדי שהדוגמה שלי תהיה מדויקת ומובנת ככל הניתן, התבוננו ברשימה הבאה:

מה זה SEO

התמונה הנ"ל היא צילום מסך ממערכת Ahrefs. היא עוזרת לי לחקור נושאים לכתיבה ולחקור אתרים אחרים כדי לדעת על מה הם כותבים מאמרים. אני כתבתי בשורת החיפוש "חנות טלפונים רעננה" כי הרי זה נושא הכתיבה המרכזי עבור החנות שלך (סך הכל הגיוני, לא?). אם אני אשתמש בתוך מאמר אחד, בכל הביטויים שכתובים כאן, כאשר הביטוי הראשי יופיע פעם אחת בכל 100 מילים, יופיע גם בכותרת, וגם בשם של החנות שלך, עדיין לא בטוח שהמאמר יופיע במקום הראשון בגוגל. וזה לא בגלל אופן כתיבת המאמר או איכות המילים שלו, יש לזה סיבה אחרת לחלוטין.

מה זה קניית קישורים?

אז כן, מסתבר שלכתוב מאמר מדהים, ככל שיהיה, זה לא תמיד מספיק כדי שהוא יופיע בעמוד הראשון בגוגל ובטח שלא במקום הראשון מבין תוצאות החיפוש. יש דבר נוסף, חשוב לא פחות, שמשפר את ה-SEO של האתר שלך. הדבר הזה נקרא "קישורים חיצוניים נכנסים" או בשפה מקצועית "Internal Links". בדרך הכי פשוטה להמחיש לך מה זה קישורים חיצוניים היא פשוט להניח כאן אחד. בלחיצה על המילה "כאן" אתה תגיע לאתר של ביטוח לאומי. זה למעשה קישור חיצוני לאתר של ביטוח לאומי. קישור כזה, מאתר חזק (אמן ובקרוב גם מהאתר שלי) מקדם את האתר של ביטוח לאומי, וכל עמוד, דף ומאמר שיש בתוכו. ככל שיהיו יותר קישורים כאלה, מאתרים אחרים, שהם כבר חזקים בדירוג שלהם בגוגל, ככה גם יעלה הסיכוי שהאתר שלכם יופיע בעמוד הראשון בגוגל. אז אם נחזור לדוגמה הקודמת שלנו, כדי שהמאמר שלך על "חנות טלפונים ברעננה" יופיע במיקום גבוה בגוגל, אתה יכול פשוט להטמיע קישור באתר אחר שיפנה אל המאמר שלך. זה מה שבזק מוכרים לבעלי עסקים (הטמעת קישור לאתר שלך באינדקס שלהם). ולא רק בזק, זה גם מה שאתה רואה באתר וואלה! כשאתה גולל הכי למטה עד שמופיעות כתבות משונות על יישור שיניים או על מכירת קרקעות במרכז הארץ. יש דרכים שונות להכניס קישורים לאתר שלך באתרים אחרים אבל כמעט כולן כרוכות בתשלום.

מה זה קידום אורגני

קידום אורגני בחינם

נושאים מסוימים, שאין עליהם תחרות רבה בגוגל יכולים להביא את המאמר שלכם למקום הראשון בגוגל גם בלי אותם קישורים אבל זה אומר שלמחרת מישהו יכול לכתוב מאמר באותו נושא, לקנות קישור באתר חזק כמו MAKO ואתם תיפלו מהר מאוד בדירוג האתר והמאמר שלכם – זה מה שמשווקים יספרו לכם כדי שתרגישו תלויים בהם ללא היכולת לעשות קידום אורגני בחינם. כי הרעיון של SEO, במיוחד בעיני גוגל, הוא לקדם את מי שרלוונטי למה שהגולשים מחפשים. אם אני מחפש עכשיו מידע או מדריך מפורט על מכשירי שמיעה, אני מצפה שגוגל יביא לי את התוצאה הרלוונטית ביותר ולאו דווקא ינסה למכור לי מכשירי שמיעה דרך אתרים כמו זאפ ו-Ali Express. אם אני אחפש "מבצע מכשירי שמיעה" אז גוגל יציג לי אתרים שמוכרים את המוצר וינסה גם למכור בעצמו דרך Google Shop (אבל זה נושא למאמר אחר). כדי שהאלגוריתם של גוגל יראה בתוכן שלך כמשהו איכותי יותר, הוא רוצה קודם כל לדעת שמי שכתב את התוכן הזה הוא מומחה. לדומה, במקרה הזה, הוא רוצה לדעת שהכותב על מכשירי שמיעה הוא רופא שמתמחה בזה או לכל הפחות מישהו שבאמת מבין בתחום. איך גוגל יכול לדעת שזה נכתב על ידי רופא ולא על ידי כותב תוכן זוטר כמו שאני הייתי? שאלה יפה שהתשובה עבורה די פשוטה. יש 3 פרמטרים שגוגל בודק:

כתיבה בלשון אקטיבית

גוגל לא מפרטים במדויק מה זה אומר, אבל בגדול, זה נועד לבדוק שהניסוח של הכתבה נותן הדרכה והנחיות: "כאשר אתם מרגישים צפצוף באוזניים לאחר שימוש ממושך במכשיר, עליכם לנוע מיד לרופא שיבחן את מצבכם". לשון כתיבה אקטיבית צריכה לכלול מילות קישור, פעולות והנחיות עבור הקורא – המלצות שיש להן בסיס.

שימוש בגוף ראשון

לא רק עבור גוגל, גם כדי לעורר את עניין הקוראים, תמיד עדיף להשתמש בניסוח אישי: "זאת הסיבה שבגללה החלטתי לא לקנות מכשיר שמיעה חדש אחרי שהאחרון נשבר". זה מתאים הרבה יותר עבור קידום SEO מאשר: "נשבר לכם המכשיר שמיעה? גלו את השיטה הבאה".

שם הכותב ותאריך

מנועי החיפוש מעדיפים לקדם מאמרים רלוונטיים ומעודכנים. לכן חשוב שיופיע תאריך על גבי המאמר בתיאור שלו ובמקרים מסוימים אפילו בכותרת: "מכשירי השמיעה הטובים ביותר לשנת 2025". כמו כן, מנועי החיפוש יודעים לקשור בין מאמרים לכותב ולכן ככל שיהיו יותר כתבות על שמכם, שמופיעות במיקומים טובים בגוגל ככה הוא יראה אתכם יותר כמומחים בתחום. אפשר לקחת לדוגמה את אתרי החדשות שמקפידים גם על שם הכותב וגם על תאריך פרסום הכתבה.

מה זה קידום אורגני

שירות קידום אתרים בחינם

אז… כן. זה פחות או יותר כל מה שאתם צריכים לדעת על SEO וקידום אתרים אורגני. אני מקווה שעכשיו הבנתם איך קידום אורגני עובד, מה זה SEO, איך לכתוב מאמרים, מאיפה להשיג קישורים, ובעצם, כל מה שצריך לדעת על הנושא בלי כל מיני ביטויים מסובכים והסברים טכניים מורכבים. משווקים דיגיטליים הם מומחים ביכולת שלהם לשווק את השירותים שלהם ללקוחות שלהם, ולא ללקוחות שלכם, לכן הם יעשו הכל כדי לסבך אתכם בהסברים, להציג את זה כמשהו מורכב בטירוף ולקחת על זה יותר מידי כסף. אני מציע משהו אחר. אני מלווה בעלי עסקים, לגמרי בחינם, בצעדים הראשונים שלהם בשיווק הדיגיטלי של העסק שלהם. אם זה מעניין אותך, פשוט תתקשר אליי, תשלח הודעה, או תשאיר פרטים באתר ואני אסביר לך איך זה עובד ולמה זה עדיין משתלם לי לעבוד עבורך בחינם.