לטייל עם רכב באירופה: כל מה שצריך לדעת על השכרת רכב בחו"ל

יום לפני ערב השנה החדשה, אני באזור התעשייה הצפוני של דורטמונד, גרמניה. ירדתי בתחנת הרכבת וניווטתי אל סוכנות השכרת הרכב באמצעות גוגל מפות. הליכה של 2 דקות ברחוב הראשי שחוצה את אזור התעשיה. מצאתי סככה ענקית עם הלוגו של הסוכנות ורק שלושה רכבים חונים מול המשרד. ניגשתי אל הפקיד וקיבלתי את המפתחות לרכב יחד עם הסבר על התפעול שלו. אני חייב לציין שהשירות היה הרבה יותר מזמין ממה שנתקלתי בו בישראל. לפני שהוא עזב אותי לבד עם היונדאי שקיבלתי ליומיים הקרובים, הוא הדגיש שהמהירות המרבית של הרכב היא 230 קמ"ש. באותו רגע לא הבנתי למה זה רלוונטי, חשבתי שהוא מתבדח.

כמה עולה לטייל עם רכב באירופה?

כמו בארץ, גם באירופה העלות להשכרת רכב נמוכה יותר בהזמנה מראש דרך האתר של הסוכנות. בגלל שמדובר בטיול ארוך עם מאות קילומטרים, כדאי לקחת רכב נוח ולא להתפשר על הזול ביותר. אם אתם נוסעים לבד או עם בן/בת זוג, רכב מסוג "Group B" או "Group C" אמור לספק אתכם. אם הצורך הוא עבור משפחה, כדאי לקחת רכב גדול יותר מקבוצת E ומעלה כדי שגם לילדים יהיה מרווח מאחור וגם כדי שיהיה מספיק מקום לכל הכבודה שלכם. ככל שהרכב גדול יותר כך גם עלות ההשכרה היומית תהיה גבוהה יותר. בטיול שלי בגרמניה בחרתי רכב מקבוצת C וקיבלתי יונדאי קונה. העלות היומית הייתה 79 יורו שהם כ-320 שקלים. אך המחיר עבור השכרת רכב באירופה לא נגמר בזה. אם אתם מתכננים לעשות מסלול מעגלי (להתחיל ולסיים את הטיול באותה נקודה) אז תוכלו לחסוך לעצמכם 50 יורו. לעומת זאת, אני בחרתי להחזיר את הרכב במינכן, 600 קילומטרים מדורטמונד והעלות של זה הייתה 50 יורו נוספים (כ-200 ₪). דבר נוסף שבחרתי לשלם עליו הוא חבילת ביטוח מורחבת.

למה כדאי לשלם אקסטרה על הביטוח?

בתוספת של בין 150 ל-300 שקלים ליום תקבלו כיסוי מלא עבור כל תקלה, פגם או תאונה שחלילה יכולה לקרות לכם עם הרכב. בחרתי לשלם את זה כדי לקנות שקט נפשי ולאפשר לעצמי לנהוג בביטחון גם בסמטאות הצרות של הכפרים בבוואריה וגם ללחוץ חזק על דוושת התאוצה בכביש המהיר. עוד סיבה לשלם אקסטרה על הביטוח היא כדי להימנע מסגירה של 3,000 ₪ ממסגרת האשראי עבור השתתפות עצמית במקרה ויהיה אירוע כלשהו עם הרכב. בגלל ששילמתי על רוב הדברים במהלך הטיול באמצעות כרטיס האשראי, פחדתי להגיע למצב שבו מיציתי את המסגרת שלו.

כמה זה עלה לי בסה"כ

עבור יומיים של השכרת רכב נפרדתי מ-640 שקלים כמחיר בסיס להשכרה יומית, עוד 200 שקלים שילמתי על כך שהחזרתי את הרכב בעיר אחרת ושילמתי 400 שקלים נוספים על הביטוח. בסך הכל שילמתי 1,040 ש"ח עבור יומיים. אמנם זה נראה כמו לא מעט כסף אבל כפי שאתם רואים אני הלכתי "על כל הקופה" ושילמתי יותר ממה שצריך. אם הייתי בוחר ברכב זול יותר, בלי ביטוח ומחזיר אותו לאותה הנקודה, הייתי מפחית את העלויות בחצי.

שימו לב!

לפני שמחליטים על השכרת רכב באירופה יש כמה דברים שכנראה לא יגידו לכם עד למעמד התשלום ולפעמים רק אחרי שהרכב כבר הושכר:

תיבת הילוכים

באירופה מקובל לנהוג ולהשכיר רכבים בעלי תיבות הילוכים ידניות. חשוב מאוד לשים לב לכך בעת בחירת הרכב במידה וזה פוגע לכם בנוחות (או שאין לכם רישיון נהיגה לרכב ידני). אני בחרתי להשכיר רכב ידני משתי סיבות:

  1. המחיר היומי להשכרת רכב באירופה עבור רכב ידני נמוך יותר מרכב מקביל באותה קבוצה בעל תיבת הילוכים אוטומטית.
  2. אני אוהב לנהוג ברכב ידני כל עוד התנועה זורמת. ולשמחתי נהנתי מזה מאוד בגלל שבגרמניה נדיר לפגוש עומסי תנועה.

הגבלת קילומטראז'

חברות השכרת רכב מגבילות את כמות הנסיעה היומית. אך זה קורה במקרה ומשך זמן ההשכרה הוא פחות ממספר ימים מסוים (על פי מה שחברת ההשכרה קבעה) ואם הרכב המושכר הוא מקבוצה A או B (רכב קטן וזול). השכרת רכבים גדולים יותר ולמשך זמן ארוך יותר תהיה ללא הגבלת קילומטרים.

החזרה במדינה אחרת

חברות ההשכרה באירופה הן בינלאומיות. למעשה גם בישראל אלה אותן חברות השכרת רכב (SIXT, AVIS, EUROPCAR וכו'). לכן ברוב המקרים תוכלו לנסוע בין מדינות וגם להחזיר את הרכב בכל מדינה כמעט. אך חשוב לבדוק כמה זה יעלה לכם, האם יש אגרות נוספות שתצטרכו לשלם ולאילו מדינות אפשר לנסוע בחופשיות.

מיכל דלק

שימו לב שאתם מקבלים את הרכב עם מיכל דלק מלא. אם לא, צלמו לעצמכם את מד הדלק והציגו אותו לסוכן בחברת ההשכרה לפני היציאה. הוא מחויב לסמן את המיקום של מד הדלק בחוזה. זה חשוב מפני שבהחזרת הרכב מיכל הדלק צריך להיות מלא או "כפי שקיבלתם", אחרת, תשלמו על כך.

לטייל עם רכב באירופה

ככה השוואתי מחירים

כדי לקבל את המחיר הטוב ביותר עבור הרכב המתאים לכם, צריך לעשות השוואה. בהתחלה ניסיתי להשוות דרך פלטפורמות להשוואת מחירים כמו RENTALCAR, SKYSCANNER ו-BOOKING. לאחר מכן נכנסתי לאתרים של חברות ההשכרה הגדולות וראיתי שאצלם יש יותר אפשרויות בחירה וגם המחיר מעט נמוך יותר. זה גרם לי להבין שקיצורי דרך עולים יותר והדרך הנכונה להשוות היא לעשות את זה לבד. מצאתי את המחיר הנמוך ביותר, בהתאם לתנאים ולדרישות שלי אצל חברת EUROPCAR. לא רק שהמחיר היה נמוך בהשוואה להצעות אחרות, גם המיקום של החזרת הרכב היה נגיש יותר למלון שאליו רציתי להגיע במינכן.

דברים שהופתעתי לגלות בזמן נהיגה באירופה

בפעם הראשונה שנהגתי באירופה הייתה לפני כמה שנים וזה היה ביוון. שם השכרתי רכב למשך ארבעה ימים וטיילתי בכל צפון המדינה. בעיר הגדולה סלוניקי היו מעט פקקים ביציאה ממרכז העיר. אבל אחרי שיצאתי מהעיר הופתעתי לגלות עד כמה התנועה דלילה. בנסיעה של 3 שעות בכביש המהיר לא היה כמעט אף רכב. תהיתי אם זה ככה בכל אירופה, אז התשובה היא: כמעט. יש מדינות באירופה שהן צפופות יותר ויש כאלה שפחות. בעת תכנון הנסיעה שלכם, השתדלו לבחור את המדינות שבהן יש פחות מרכזי אוכלוסייה. ותתכננו את המסלול כך שלא יעבור באזורים בעלי צפיפות גבוהה (מטרופולין). בזכות כך שהתנועה זורמת ואין עומס של רכבים בכבישים, גם תרבות הנהיגה האירופאית עשירה יותר. הנהג האירופאי ישתדל תמיד לשמור על הימין, לאותת לפני פניות ולהאיץ בעדינות כשהרמזור מתחלף.

בנסיעה שלי למינכן "טסתי" על הכבישים המהירים. וכשאני אומר טסתי אני מתכוון לזה – במהירות ממוצעת של כ-180 קילומטרים לשעה והיו מספר מקטעים פנויים בכביש שבהם הצלחתי להגיע אל המהירות המקסימאלית של המכונית. גרמניה היא המדינה היחידה בעולם שבכבישים המהירים שלה אין הגבלה על מהירות הנסיעה. וזאת גם הסיבה שבגללה הסוכן בחברת ההשכרה דאג להגיד לי שהמהירות המרבית של הרכב היא "רק" 230 קמ"ש.

מאמרים נוספים: